Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Actueel - Laatst verschenen artikelen

Ontwikkelkracht: vakmanschap en evidence

14 januari 2025

In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland. En toen gebeurde er iets bijzonders: een leraar die nog gewoon voor de klas stond, geschiedenisleraar Jasper Rijpma, zag daarin een kans om een...

Lees meer

Kunnen we het onderwijs nog redden van het kapitalisme?

13 januari 2025

Onderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige besturen langzamerhand omgevormd tot professionele colleges van bestuur en raden van toezicht.

Lees meer

Hoe het Casparus werkt aan een verbetercultuur

13 januari 2025

In 2020 kreeg het Casparus College het oordeel zeer zwak, met name omdat het begeleiden en monitoren van de leerlingen en de kwaliteitszorg tekortschoten.

Lees meer

In gesprek met expertschool Het Klokhuis

13 januari 2025

Basisschool Het Klokhuis (Beek en Donk, 22 docenten, 200 leerlingen) is een van de expertscholen binnen Ontwikkelkracht. Een school dus die evidence-informed werkt, over een sterke onderzoeks- en verbetercultuur beschikt en in staat is hun evidence informed werkwijze over te dragen aan andere scholen.

Lees meer

Co-creatie op het Zuider Gymnasium

13 januari 2025

Het Zuider Gymnasium (Rotterdam-Zuid, 765 leerlingen, 70 medewerkers) is een co-creatieschool. Dat wil zeggen: een school die samen met andere scholen en onderzoekers werkt aan een kansrijke aanpak. In het geval van het Zuider Gymnasium gaat het om de ontwikkeling van hybride onderwijs, iets wat volgens de school zelf niet...

Lees meer

Waar DNMonline voor staat

13 januari 2025

Toen we in maart 2014 met DNM startten, zetten we - met dank aan Monty Python - boven het allereerste redactioneel: ‘And now for something completely different’.

Lees meer

Ontwikkelkracht

5 december 2024

Vakmanschap en evidence In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland.

Lees meer

Een aanpak in het onderwijs is wat anders dan een medicijn

5 december 2024

Op een zonnige nazomerdag praten we in een nogal donker restaurant met Jacquelien Bulterman en Jasper Rijpma over vakmanschap en kennisinfrastructuur.

Lees meer

De Zaag

5 december 2024

Het is alledaagse praktijk: de waan van de dag zorgt ervoor dat we professionaliserings-activiteiten uitstellen of afzeggen. We zijn te druk met zagen om de zaag te slijpen.

Lees meer

Practoraten, auctoraten en primoraten: diverse bruggen tussen kennis en onderwijs

5 december 2024

Diverse bruggen tussen kennis en onderwijs. Lange tijd hadden alleen de universiteiten publieke financiering voor het doen van onderzoek.

Lees meer

Thema artikelen

Thema artikel

Bouwen aan een inclusieve school

Excluses [ɛksˈklys] (het, o; meervoud: excluses) : “Een uitvlucht, voorwendsel om iemand te excluderen, uit te sluiten, niet te laten deelnemen, inclusie te weigeren, vaak

Lees verder »

Artikelen

Artikel

Redactioneel 14-01-2025

And now for something completely different?

Met ingang van 1 januari 2025 gaat De Nieuwe Meso volledig digitaal onder de nieuwe naam DNMonline. In plaats

Lees verder »

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs