Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Boeken

Paul A. Kirschner & Tine Hoof (reds.) (2024)

De leraar vakmanschap in onderwijs

Pica

Evi van der Meer

Evi van der Meer is beleidsadviseur Onderwijs & Kwaliteit bij SCOL (Leiden)
E-mail: e.vandermeer@scoleiden.nl

Waarom zou je dit boek níet lezen?
Wie het boek De leraar: vakmanschap in onderwijs openslaat, merkt al snel dat het geen luchtige kost is. De toon is academisch, de hoofdstukken zijn rijk aan verwijzingen naar onderzoek, en de schrijvers gaan er impliciet van uit dat de lezer al bekend is met onderwijskundige begrippen als cognitieve belasting en retrieval practice. Voor de gemiddelde leraar die na een lange werkdag op de bank ploft, is dit geen boek dat je er ‘even bij pakt’.

Ook de structuur van het boek – een bundel van losse hoofdstukken geschreven door verschillende auteurs en met een diversiteit aan onderwerpen – maakt het minder toegankelijk. Er is geen verhalende lijn, geen casuïstiek die je meeneemt in de praktijk van alledag. Het boek vraagt dus een actieve, geïnteresseerde lezer die bereid is om zich door theoretische kaders heen te werken. En dat roept de vraag op: hoeveel leraren of schoolleiders hebben daar de tijd en energie voor?

Waarom zou je het boek wél lezen?
Omdat het boek iets biedt wat in het onderwijs misschien nog te vaak ontbreekt: een stevige wetenschappelijke onderbouwing van wat werkt in de klas. In een tijd waarin onderwijsinnovaties elkaar in rap tempo opvolgen en hypes soms belangrijker lijken dan bewijs, is dit boek een welkome tegenstem. Het pleit voor evidence-informed onderwijs – lesgeven op basis van wat onderzoek laat zien dat effectief is.

De kracht van het boek zit in de inhoudelijke rijkdom. Elk hoofdstuk behandelt een thema dat ertoe doet: van effectieve feedback tot het belang van kennis, van toetsing tot het gebruik van educatieve technologie en de rol van de schoolleider. De bijdragen zijn geschreven door experts uit Nederland, Vlaanderen en daarbuiten, en bieden een breed perspectief op goed onderwijs.

Sterk is zeker ook het slothoofdstuk, ‘Aan de slag met inzichten uit onderzoek’. Hierin wordt de vertaalslag gemaakt van theorie naar praktijk. De auteurs erkennen dat het niet eenvoudig is om wetenschappelijke inzichten toe te passen in de klas, maar ze geven concrete handvatten om ermee aan de slag te gaan. Denk aan het opzetten van een professionele leergemeenschap, het voeren van gesprekken over onderwijskwaliteit, en het kritisch evalueren van eigen lespraktijken. Dit hoofdstuk maakt het boek niet alleen informatief, maar ook activerend.

Leesbaarheid en bruikbaarheid
Is het boek leesbaar en interessant voor leraren, schoolleiders en bestuurders? Dat hangt sterk af van de lezer. Voor de leraar die zich wil verdiepen in zijn vak en bereid is om zich door academische taal heen te werken, is dit boek een goudmijn. Voor schoolleiders en bestuurders biedt het waardevolle inzichten in hoe goed onderwijs eruitziet en hoe je dat kunt ondersteunen.

Het boek vraagt wel wat van zijn lezers. Het is geen handboek met kant-en-klare tips, maar een uitnodiging tot reflectie en verdieping. Wie op zoek is naar snelle oplossingen of praktische formats, komt bedrogen uit. Wie echter bereid is om zich te laten voeden door onderzoek en theorie, zal dit boek zeker waarderen.

De leraar: vakmanschap in onderwijs is geen boek voor iedereen, wel een boek dat iedereen in het onderwijs zou móéten lezen. Het is een pleidooi voor professionaliteit, voor het serieus nemen van het leraarschap als vak. In een tijd waarin het onderwijs onder druk staat, is dat een belangrijke boodschap.

Het boek is bij uitstek geschikt voor studiedagen, intervisiegroepen of lerarenopleidingen. Niet om in één ruk uit te lezen, maar om in gedeeltes te bespreken en te overdenken. Het vraagt om een cultuur waarin verdieping en reflectie gewaardeerd worden – en dat is misschien wel de grootste uitdaging.

Samenvattend
De leraar: vakmanschap in onderwijs biedt inhoudelijke diepgang op basis van wetenschappelijke onderbouwing. In de huidige tijd waarin het onderwijs voor een steeds complexere opdracht staat, brengt het boek relevante thema’s die de leraar kunnen helpen het vakmanschap te versterken daar waar dit gewenst is. Tegelijkertijd is het boek niet per se makkelijk leesbaar voor de leraar die zich op laagdrempelige wijze wil verdiepen in goed onderwijs en op zoek is naar een snelle oplossing. Toch is het boek een aanrader voor leraren en schoolleiders, vooral voor hen die het beleid en de praktijk van het onderwijs willen baseren op onderzoek en willen doen wat bewezen bijdraagt aan goed onderwijs.

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs