Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

DNMonline biedt een doorlopende stroom van vakinhoudelijke artikelen. Om in dit continue proces hoogwaardige content te genereren, werken we samen met een grote groep vaste medewerkers. Deze professionals zijn door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs: van praktijk en onderzoek tot bestuur en toezicht. Zij zorgen voor een gevarieerd aanbod van onafhankelijke artikelen.

Redactie

Pieter Leenheer (kernredactie)
Anneke Westerhuis (kernredactie)
Jeroen Onstenk
Dieneke de Ruiter
Tanja de Ruijter
Margriet van der Sluis
Paul Stolwijk
Marianne van Teunenbroek

Medewerkers

Sietske Hendriks
Emmeken van der Heijden
Jelle Kaldewaij
Jasmijn Kester
Gerritjan van Luin
Evi van der Meer
Paulo Moekotte
Jaap Nelissen
Arie Olthof
Pepijn Paalvast

 

Anje Ros
Bart Schipmölder
Renée v. Schoonhoven
Rudi Schollaert
Roger Standaert
Marc Vermeulen
Willem de Vos
Hartger Wassink
Sietske Waslander

Stichting DNM

Jan Hoogendoorn (penningmeester)
Jan-Pieter Janssen
Jelle Kaldewaij
Kitty Kwakman
Pieter Leenheer (secretaris)
Bert Nelissen
Renée van Schoonhoven
Christa Thoolen (voorzitter)

Eindredactie

Inge Okkes
Yvonne van Pol-Houben

Platform Leiderschap & Toezicht in onderwijs

Waar DNMonline voor staat

Visie

DNMonline is een platform over leiderschap en toezicht in het onderwijs. Met andere woorden: we houden ons bezig met zaken waarvan je menselijkerwijs gesproken nooit zult kunnen zeggen ‘zo moet het voortaan en niet anders’. Welk leiderschap in een bepaald geval nodig is, hangt immers af van tal van factoren, naast wat er op een bepaald moment aan de orde is, bijvoorbeeld ook de ontwikkelingsfase van de organisatie, de samenstelling van het team, de context waarbinnen de organisatie opereert enzovoorts enzovoorts. Bovendien, zoals Machiavelli al eeuwen geleden stelde:  de perfecte leider bestaat niet, aangezien de perfecte mens nu eenmaal niet bestaat. Een goede leider kent dus niet alleen zijn kwaliteiten, maar ook zijn beperkingen en probeert uit alle macht te voorkomen dat hij of zij in een bubbel belandt.

Termen als leider en leiderschap impliceren overigens dat er ook volgers zouden zijn, maar dat is natuurlijk een heel ongelukkige term. Die heeft de connotatie van volgzaamheid en dat is nu juist niet de bedoeling: in een gezonde organisatie is sprake van gedeeld leiderschap. Leraren voelen zich in zo’n organisatie medeverantwoordelijk voor het geheel en bieden waar nodig tegenwicht. En met dat laatste zijn we meteen bij het toezicht beland, bij de rol van raden van toezicht, maar ook die van de inspectie: hun rol is immers niet alleen controle of alles wel verloopt zoals afgesproken, maar ook (en soms zelfs vooral) die van klankbord en tegenwicht.

Leiderschap, organisatie-ontwikkeling, bestuur en toezicht zijn belangrijke thema’s waar we aandacht aan besteden. Maar zonder een idee over het waartoe en wat van het onderwijs is elk gesprek over leiderschap, volgerschap en toezicht een volstrekt zinledige exercitie. Daarom zult u ons ook over onderwijs, onderwijsontwikkeling en -kwaliteit horen.

Tot zover het wat van DNMonline; resteert nog een enkele opmerking over het hoe. DNMonline is een onafhankelijke publicatie: we vertegenwoordigen geen bepaalde belangengroep en zijn er ook niet op uit de lezer iets te verkopen. Redactionele stukken en advertenties en aankondigingen zijn dan ook strikt gescheiden. Afgezien daarvan: we streven ernaar, zoals wellicht hierboven al bleek, uiteenlopende perspectieven aan bod te laten komen. Dat betekent echter niet dat we volstrekt onpartijdig elk standpunt laten passeren: als we iets onzinnig vinden, bijvoorbeeld de eis van het huidige kabinet dat onderwijs politiek-neutraal moet zijn, dan zullen we dat zeker laten merken. En daar waar nodig zetten we de zaken in een historisch perspectief. Soms helpt dat om te begrijpen waarom een bepaald probleem toch zo taai is, maar wel zo vaak werkt een historisch perspectief relativerend. Wie roept dat het onderwijs vroeger zoveel beter was, doet er goed aan nog eens goed te kijken hoe het er toen werkelijk uit zag. Voor zover het althans mogelijk is daarvan een goed beeld te krijgen.

Kopij

Heeft u een vraag voor de redactie of wilt u een artikel voorstellen?  Mail dan naar de redactie: redactie@dnmonline.nl 

Als u een artikel wilt voorstellen, raadpleeg dan eerst onze auteursinstructie:  Klik hier voor de auteursinstructies

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs