Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Bestuur Beleid Beschouwing

LinkedIn

Zeer korte beschouwing

Hartger Wassink
Hartger Wassink
is zelfstandig adviseur (bestuur, leiderschap, toezicht)
E-mail: hwassink@professioneledialoog.nl

Medezeggenschap

 

Medezeggenschap, kent u die uitdrukking? Medezeggenschap is onmisbaar voor de zogenoemde ‘checks and balances’ in de governance-driehoek: bestuur-toezicht-medezeggenschap. Maar de paradox is dat effectieve mede-zeggenschap allereerst om goede zeggenschap vraagt. Zonder de goede checks geen balances. De crux zit in dat ‘mede’.

Idealiter ervaren professionals in hun werk voldoende keuzeruimte, en daarmee zeggenschap. Daarover verantwoorden ze zich graag. Maar soms ervaren ze te weinig ruimte. Dan kunnen ze die alsnog afdwingen via medezeggenschap. Voor de broodnodige ‘checks’ op het bestuur. Maar wie is dan uiteindelijk verantwoordelijk? De professionals, of toch het bestuur? Het was immers mede-zeggenschap? De ‘balances’ zijn onhelder.

Als het bestuur de professionals echter voldoende zeggenschap geeft in de gewone organisatiecyclus, liggen de keuzes – en de checks – steeds op de juiste plek. Aan de medezeggenschapstafel kan het gesprek zich dan richten op de overkoepelende, gezamenlijke kaders. Dat zijn de ‘balances’ om naar te streven.

Reageren?

Reacties worden per mail rechtstreeks aangeboden aan de auteur. 

Lees ook...

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs