Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Agenda

In de agenda is er ruimte voor de partners om vermeldingen op het gebied van opleidingen, evenementen, congressen, trainingen, workshops, etc. aan te bieden. Uw agendapunt(en) wordt getoond op de homepagina en onder de rubriek `Agenda` en blijft(en) actief op de site totdat het event heeft plaatsgevonden.

Oktober 2025

November 2025

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Masterclass Meervoudig diagnosticeren | NSO-CNA

MEERVOUDIG DIAGNOSTICEREN - DIEPGAANDER BEGRIJPEN WAT ER GAANDE ISInleider: Jaap van ’t HekEenvoudige vraagstukken zijn simpel: je kent het vraagstuk, je weet de oplossing en je weet ook hoe je die kunt realiseren. Complexe of taaie vraagstukken zijn anders, denk hierbij aan vraagstukken in het onderwijs zoals prestatiedruk, kansenongelijkheid, studentsucces, lerarentekort, inclusief onderwijs, leerling uitval en werkdruk.

VO-academie

Leertraject Oriëntatie op eindverantwoordelijk schoolleider | VO-academie

Als jij wilt weten of je leiderschapskwaliteiten en persoonlijke eigenschappen passen bij de rol van eindverantwoordelijk schoolleider (ook wel rector of directeur genoemd) in het voortgezet onderwijs, dan is dit leertraject iets voor jou. Het leertraject is ontwikkeld voor ambitieuze leidinggevenden in het middenmanagement in het voortgezet onderwijs en zij-instromende leidinggevenden die de mogelijkheden van een rol als eindverantwoordelijk schoolleider willen verkennen.

VO-academie

Leertraject Regie op digitalisering | VO-academie

Nieuwe technologieën brengen nieuwe uitdagingen en vraagstukken met zich mee. Ook in het onderwijs. Digitalisering, AI, cybersecurity, privacy, toepassingen in school en onderwijs en ga zo maar door. Hoe je daarmee om kunt gaan leer je in dit leertraject.

VO-academie

Masterclass: Inclusief onderwijs: Universal Design for Learning | VO-academie

Hoe creëer je een leeromgeving en lessen waarin elke leerling welkom is en kan leren? De Universal Design for Learning (UDL) en co-teaching is een krachtig middel en programma voor inclusief onderwijs. Dr. Lian Fluijt-Lambert neemt je in deze masterclass

Kloosterhof Events

Dag van de Coach

Dit jaar is het thema Ruimte. Ruimte voor jezelf, ruimte voor leren, ruimte voor ontwikkeling en ruimte voor innovatie. Onze keynotesprekers laten allen een ander facet zien van ruimte. Zo heeft Joseph Kessels een lans gebroken voor leren op en van het werk en geeft Sofie Willox ons inzicht in een veilig leerklimaat en wat we daar aan kunnen doen.

VO-academie

Masterclass: Curriculumontwikkeling: Hoe zet je het curriculum in de schijnwerpers op jouw school? | VO-academie

Nieuwe kerndoelen en examenprogramma's. Komende jaren worden deze geactualiseerd. Zaak is te kijken dat vaksecties zicht krijgen wat dit betekent voor hun onderwijsprogramma('s). (Eindverantwoordelijk) Schoolleiders hebben de verantwoordelijk hieraan...

December 2025

VO-academie

Masterclass Bloom: Ervaar de toekomst van digitaal onderwijs | VO-academie

Interactief nieuwe inzichten verwerven over de toekomst en rol van digitalisering in onderwijs. En antwoord krijgen op de vraag hoe je dit inpast in de ontwikkeling van je school. Omdat nieuwe technologieën niet meer weg te denken zijn.

VO-academie

Leertraject Beleidsrijk ontwikkelen en begroten | VO-academie

Onderwijsgeld effectief inzetten. In de media, samenleving en politiek komt dit onderwerp regelmatig terug. Maar hoe ga je effectief het geld inzetten? Vaak zijn op scholen financiële en onderwijskundige functies nog los van elkaar en is de doelbesteding

Logacom

Studieconferentie Kindcentrum | Logacom

Veel kinderopvang en onderwijsinstellingen zijn begonnen aan de ontwikkeling van een integraal kindcentrum. Dat lukt aardig, maar er blijven vragen. Misschien vraagt het een verandering op een dieper niveau, een transformatie. Tot nu toe was er veel aandacht voor de veranderingen op een locatie: een school die samenwerkt met een kinderopvanglocatie.

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Masterclass ‘Inclusief onderwijs begint met ademen’ | NSO-CNA

In deze actieve masterclass neemt Sofie Sergeant je mee in onze gezamenlijke opdracht richting inclusief onderwijs. De masterclass is interactief van karakter; je wordt uitgedaagd om mee te denken met vragen zoals: Hoe kunnen wij onze verantwoordelijkheid opnemen op die route richting inclusief onderwijs?

Januari 2026

Drives@School

Waarderend Leiderschap in het Onderwijs | StayOkay Dordrecht

Dit jaar is het thema Ruimte. Ruimte voor jezelf, ruimte voor leren, ruimte voor ontwikkeling en ruimte voor innovatie. Onze keynotesprekers laten allen een ander facet zien van ruimte. Zo heeft Joseph Kessels een lans gebroken voor leren op en van het werk en geeft Sofie Willox ons inzicht in een veilig leerklimaat en wat we daar aan kunnen doen.

Drives@School

Waarderend Leiderschap in het Onderwijs | Soest

Leer in dit programma hoe je negativiteit keert en van jouw school een aantrekkelijke leeromgeving voor iedereen kunt maken. Jij kunt processen zo sturen dat mensen hun autonomie benutten en hun potentieel tot bloei komt.

VO-academie

Leertraject Beginnend eindverantwoordelijk schoolleider | VO-academie

In je rol als eindverantwoordelijk schoolleider groeien? Meer inzichten verkrijgen in leiderschapskwaliteiten en je persoon, en dat verder ontwikkelen is de basis van dit leertraject. Wel graag maximaal twee jaar werkervaring in deze functie meenemen.

VO-academie

Leertraject Rector-bestuurder | VO-academie

Twee petten op en in twee werelden leven is best complex. Het werk van rector-bestuurder brengt dat met zich mee. Maar hoe hiermee omgaan? In dit leertraject wordt veel aandacht besteed aan intervisie, inzichten en delen van ervaringen.

Februari 2026

Maart 2026

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Masterclass ‘Generatieve AI in het onderwijs’ | NSO-CNA

Generatieve AI is here to stay – maar hoe geef je het een betekenisvolle plek in de onderwijspraktijk? In deze sessie neemt Barend Last (leraar, (kinderboeken)schrijver, onderwijsmaker en auteur van het boek Chatten met Napoleon) je mee in de wereld van AI-adoptie binnen het onderwijs. Hij doet dit vanuit drie invalshoeken.

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Module Bedrijfskundig Leiderschap | NSO-CNA

Hoe bouw je aan een stevig organisatorisch fundament van je school? Je leert in deze opleiding:Hoe je het onderwijsbeleid naar concrete doelstellingen vertaalt op de 3 domeinen HRM, financiën en kwaliteit. Zodat je het ‘huis’ op orde krijgt en houdt, voor een toekomstbestendige onderwijsorganisatie.

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Module ‘Visiegestuurd leiderschap’ | NSO-CNA

Hoe kom je tot een onderbouwde en gedragen visie op leren en onderwijzen? Wat is jouw éigen (onbewuste) visie hierop eigenlijk? Dat ontdek je in deze opleiding: Je leert leiding te geven aan het proces van visieontwikkeling, en de realisatie daarvan in het onderwijs.

VO-academie

Leertraject Oriëntatie op leiderschap | VO-academie

Voor ambitieuze docenten die een volgende stap in hun loopbaan willen is dit leertraject bedoeld. Je krijgt inzicht in je leiderschapskwaliteiten, verkent en doet ervaring op met leidinggeven in het voortgezet onderwijs.

VO-academie

Leertraject Oriëntatie op besturen | VO-academie

Bestuurder in het voortgezet onderwijs worden? Willen weten wat besturen is? Dit leertraject biedt eindverantwoordelijk schoolleiders kennis over de verschillende facetten van het beroep van bestuurder.

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Module ‘Ontwikkelingsgericht leiderschap’ | NSO-CNA

Hoe vergroot je het lerend vermogen van jezelf, je team en de hele schoolorganisatie? Die vraag ga je beantwoorden in deze module. Want voor het leren van leerlingen is ook het leren van docenten, leerkrachten, stafafdelingen en schoolleiders belangrijk.

April 2026

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Masterclass ‘ Polarisatie in het onderwijs’ | NSO-CNA

Hans Boutellier spreekt over Polarisatie en het onderwijs. Wat is polarisatie eigenlijk en waarom is dat in deze tijd zo’n belangrijk onderwerp? Hij baseert zich daarbij op zijn boek Het nieuwe Westen, waarin hij de relatie legt met de huidige identiteitspolitiek: ‘eigen emotie eerst’.

Mei 2026

NSO-CNA Leiderschapsacademie

Masterclass ‘ De irrationele organisatie’ | NSO-CNA

Cornell Vernooij neemt ons mee op een reis van wetenschap naar praktijk, waarbij hij de schijnwerpers richt op ons brein. Hij richt zich specifiek op de invloed van biases, oftewel systematische en irrationele denkpatronen. Deze shortcuts, vergelijkbaar met olifantenpaadjes, stellen ons in staat om snel en met minimale inspanning keuzes te maken, maar kunnen ook leiden tot kortsluiting met schadelijke gevolgen.

Juni 2026

Juli 2026

Augustus 2026

September 2026

Oktober 2026

November 2026

December 2026

Oktober 2025

November 2025

December 2025

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs