Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Leiderschap en organisatie

In dit dossier belichten we verschillende aspecten van leiderschap in het onderwijs. Hoe richt je je organisatie in? Welk type leiderschap hoort daarbij? En hoe neem je mensen mee in gewenste veranderingen? U vindt hier artikelen van eerdere jaargangen van DNM, deze worden aangevuld met nieuwe bijdrages op dit platform. In de komende periode leggen we de focus binnen dit dossier op leiderschap in verbinding met de buitenwereld. Welke invloed heeft de buitenwereld op het onderwijs en de onderwijsorganisatie en in hoeverre benutten leiders in het onderwijs de buitenwereld?

Leiderschap

Verbinding en dialoog als kritieke succesfactoren
DNM-2015-01-03
Secure Base Leiderschap in het onderwijs
DNM-2018-01-12
Responsief leiderschap voor teamleiders
DNM-2018-04-10
De taal van de leider
DNM 2.1 - De taal van de leider.pdf
Terugkeer van de hofnar
DNM 8.4 - Terugkeer van de hofnar.pdf
Leiderschap en plein public
DNM 6.4 - Leiderschap en plein public.pdf
Het is veel stokken vangen geweest
DNM 8.4 - Het is veel stokken vangen geweest.pdf
De morele dimensie van leiderschap
Een nieuw verhaal
DNM 9.2 - Een nieuw verhaal.pdf

Schoolleiderschap

Gespreid leiderschap en de beliefs van de schoolleider
DNM-2021-02-07
Leidinggeven aan kantelend onderwijs
DNM-2015-04-16
Van conflicten kun je leren
DNM 5.3 - Van conflicten kun je leren.pdf
Interne dialogen van innovatieve schoolleiders
DNM 3.4 - Interne dialogen van innovatieve schoolleiders.pdf
Schoolleider anno 2014
Nabij leiderschap
Relaties leggen en de kunst van het balanceren
DNM 2.2., Focusdeel over niet-Westerse inspiratiebronnen voor schoolleiderschap.pdf
Leiderschapsvorming vanuit een interactieperspectief
DNM 4.1 - Leiderschapsvorming vanuit een interactieperspectief.pdf
Van oude bolwerken naar nieuwe netwerken
DNM 3.2 - Van oude bolwerken naar nieuwe netwerken.pdf
Beroepsstandaard en professionele identiteit
DNM 2.3 - Beroepsstandaard en professionele identiteit.pdf
Invloed life events op schoolleiderschap
DNM 1.2 - Invloed life events op schoolleiderschap.pdf

Teacherleaders

Teacher leaders strijden voor zichtbaarheid
DNM-2018-01-07
Leiderschap van leraren
DNM-2014-03-09

Schoolorganisatie

Ruimte voor professionaliteit
DNM 8.3 - Ruimte voor professionaliteit.pdf
Teamgericht organiseren in het onderwijs
DNM 7.3 - Teamgericht organiseren in het onderwijs.pdf
Effectief teamwerk voor onderwijsontwikkeling
DNM 7.3 - Effectief teamwerk voor onderwijsontwikkeling-2
Leraren en schoolleiders, leiders en volgers
DNM-2019-04-12
Vrijmoedig spreken en openhartig luisteren op school
DNM-2019-03-15
Op weg naar gespreid leiderschap
DNM-2019-02-11
Co-teaching in het primair onderwijs
DNM-2019-02-10
Bouwen aan een integraal kindcentrum
DNM-2019-02-13
Gespreid leiderschap vraagt de moed en zelfvertrouwen van schoolleiders
DNM-2018-03-06
Scrummen in de school
DNM-2016-02-17
Van een verdraaide organisatie naar excellerende teams
DNM-2016-01-18
Gespreid leiderschap in het onderwijs
DNM-2015-04-14

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg op zijn Nederlands
DNM14-~1
Duurzame schoolontwikkeling
DNM21-~1
Werken met data
DNM-2016-03-12
Onderwijskwaliteit versterken met audits
DNM44-~1
Zelfevaluatie door scholen
DNM44-~2
Collegiaal waarderend onderzoek
DNM64-~1

Werkgeverschap en HRM

Gesprekscultuur in scholen
DNM-2016-03-15
Strategisch HRM in het onderwijs
DNM-2016-04-16
Beginnende docenten en stress
DNM-2020-03-11
Vreemde vogels in je school
DNM-2021-03-05
Maak werk van de inzet van onderwijsassistenten
Onderwijsassistenten
Van gelukkige leraren leer je meer
GelukkigeLeraren
Werken aan werkgeluk in het onderwijs
DNM-2022-04-05

Samenwerking

Samenwerking in een krimpregio
DNM-2020-02-12

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs