Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Artikelen DNMonline

Waar ben je als je onderwijs onderzoekt? En wie?

Scheidend hoogleraar Jan Bransen oordeelt kritisch over het huidige onderwijsonderzoek. Dat is maar al te vaak, zoals hij dat noemt, Erklärend onderzoek dat de asymmetrische verhouding tussen onderzoeker en de leraar als gebruiker versterkt. Het levert namelijk bevindingen op over werkzame mechanismen waardoor degenen met kennis van die mechanismen hun...

Lees meer

In gesprek met Marleen Stikker

In 2020 sprak Waag-directeur Marleen Stikker haar zorgen uit de digitalisering van het onderwijs. Die zorgen zijn inmiddels alleen maar toegenomen. We leven aldus Stikker, in een gedigitaliseerde wereld waarbij we extreem afhankelijk zijn van de techindustrie. De vraag hoe we regie houden over onze democratie en rechtstaat, is urgenter...

Lees meer

Ontwikkelingen in extern onderwijstoezicht en hun betekenis voor intern toezicht

In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de werkwijze van de Inspectie van het Onderwijs. In dezelfde periode nam de intensiteit van het maatschappelijk debat over de kwaliteit van het onderwijs en het lerarentekort toe. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor het intern toezicht van onderwijsorganisaties? Hoe kan...

Lees meer

Een interview met Iliass El Hadioui

In DNM 10-4 (december 2023) lichtte onderwijssocioloog Iliass El Hadioui het door hem ontwikkelden professionaliserings- en verbeterprogramma programma De Transformatieve School toe. Nu spreken we hem over de rol van de schoolleider en het belang van het verbinden van de binnen- en buitenwereld. Hoe ga je als school om met...

Lees meer

Hoe ervaringskennis van leerlingen het schoolbeleid kan versterken

Digitaal weerbaar gedrag helpt leerlingen om effectief om te gaan met risico’s online. Voor scholen is het dus cruciaal om te begrijpen welke factoren weerbaar gedrag in de digitale wereld beïnvloeden – en wat leerlingen hierbij zelf ervaren als helpend of belemmerend. In dit artikel laten Chiara de Jong en...

Lees meer

Een panelgesprek over de implementatie van basisvaardigheden

In 2022 ging het Masterplan Basisvaardigheden van start. Nu we een paar jaar verder zijn, leek het DNMonline tijd voor een gesprek met enkele schoolleiders (zie kader) over de vraag hoe het inmiddels met de implementatie ervan staat. Wat zijn hun ervaringen tot dusverre? Waar lopen ze tegenaan en hoe...

Lees meer

Kennisbenutting voor duurzame onderwijsverbetering: de rol van schoolbesturen

Schoolbesturen kunnen een cruciale rol spelen in de kennisinfrastructuur, maar zijn zich daar niet altijd van bewust. In dit artikel laten we zien hoe besturen het gebruik van kennis en expertise in hun scholen kunnen bevorderen. De auteur werkt met netwerken van schoolbesturen en andere lectoren aan het inrichten van...

Lees meer

Werken aan basisvaardigheden op het Dr. Knippenbergcollege

Hoe worden basisvaardigheden in het curriculum geïntegreerd? Dat blijkt best nog een puzzel omdat veel vakdocenten taal vooral zien als randverschijnsel. Maar, aldus schoolleider Jule Franzen, docenten hebben naar elkaar uitgesproken dat waar je taal sterker maakt, je daar bij elk vak profijt van hebt.

Lees meer

Scholingsactiviteiten van vakverenigingen en de rol van onderzoek daarbij

Docentvakverenigingen zijn een onmisbare schakel in de kennisinfrastructuur. Focus op vakinhoud, vakdidactiek en het vakgerelateerde leerproces van leerlingen zijn bepalend voor de effectiviteit van professionalisering van leraren. En dit is nou juist de core business van vakinhoudelijke verenigingen in het voortgezet onderwijs.

Lees meer

Nieuwe examenprogramma’s als kans

SLO werkt hard aan de actualisatie van het curriculum. Voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo zijn al ruim 90 conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor onder meer Nederlands, wiskunde, de moderne vreemde talen en maatschappijleer. De programma’s worden in 2025-2026 en 2026-2027 op scholen beproefd. Maar elke school kan nu al gaan...

Lees meer

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs