
Practoraten in het mbo
Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
Op het moment dat we deze nieuwsbrief samenstellen, stappen Nederlanders massaal over van Whatsapp naar Signal. Voor de enkeling die Signal niet kent: dat is een non-profitorganisatie die, anders dan Whatsapp, privacy centraal stelt. Je zou willen dat een vergelijkbare beweging op gang kwam jegens de techreuzen die ons onderwijs in hun greep hebben. Maar dat is wel een stuk ingewikkelder en op die kwestie komen we in de komende tijd nog geregeld terug. In deze aflevering echter een gevarieerd aanbod van artikelen, opiniestukken en recensies zoals u dat gewoonlijk kunt verwachten.
Schoolleiders spelen een cruciale rol in de kennisinfrastructuur. Zij kunnen stimuleren dat kennis uit onderzoek systematisch wordt gebruikt voor de verbetering van het onderwijs. Maar dat niet alleen
Lees meerOnderwijsmensen hebben de neiging onderwijsvraagstukken in de eigen bubbel te definiëren en op te lossen. De uitdagingen waar we voor staan vragen echter oplossingen die buiten die bubbel liggen, in het omliggende ecosysteem: het regionale complex van mensen, instellingen, overheden en bedrijven waar ook scholen deel van uitmaken.
Lees meerTefke van Dijk: Met geactualiseerde kerndoelen voor het primair en het voortgezet onderwijs kunnen scholen een samenhangend en toekomstgericht curriculum ontwikkelen. De actualisatie biedt schoolleiders een kans om bewust te kiezen hoe zij het onderwijs willen vormgeven.
Lees meerHet taalgebruik van leidinggevenden kan bijdragen aan een cultuur waarin de energie vooral is gericht op het voorkomen van problemen. Het omgekeerde kan ook: taalgebruik dat bevordert dat er met vertrouwen en plezier wordt gewerkt.
Lees meerIn 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland. En toen gebeurde er iets bijzonders: een leraar die nog gewoon voor de klas stond, geschiedenisleraar Jasper Rijpma, zag daarin een kans om een...
Lees meerOnderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige besturen langzamerhand omgevormd tot professionele colleges van bestuur en raden van toezicht.
Lees meerIn 2020 kreeg het Casparus College het oordeel zeer zwak, met name omdat het begeleiden en monitoren van de leerlingen en de kwaliteitszorg tekortschoten.
Lees meerBasisschool Het Klokhuis (Beek en Donk, 22 docenten, 200 leerlingen) is een van de expertscholen binnen Ontwikkelkracht. Een school dus die evidence-informed werkt, over een sterke onderzoeks- en verbetercultuur beschikt en in staat is hun evidence informed werkwijze over te dragen aan andere scholen.
Lees meerHet Zuider Gymnasium (Rotterdam-Zuid, 765 leerlingen, 70 medewerkers) is een co-creatieschool. Dat wil zeggen: een school die samen met andere scholen en onderzoekers werkt aan een kansrijke aanpak. In het geval van het Zuider Gymnasium gaat het om de ontwikkeling van hybride onderwijs, iets wat volgens de school zelf niet...
Lees meerToen we in maart 2014 met DNM startten, zetten we - met dank aan Monty Python - boven het allereerste redactioneel: ‘And now for something completely different’.
Lees meerNieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
Een auctoraat is – met een term van de Stichting Auctoraat in het VO – een vindplaats voor onderzoek en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs.
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
Schoolleiders spelen een cruciale rol in de kennisinfrastructuur. Zij kunnen stimuleren dat kennis uit onderzoek systematisch wordt gebruikt voor de verbetering van het onderwijs. Maar
Onderwijsmensen hebben de neiging onderwijsvraagstukken in de eigen bubbel te definiëren en op te lossen. De uitdagingen waar we voor staan vragen echter oplossingen die
Tefke van Dijk:
Met geactualiseerde kerndoelen voor het primair en het voortgezet onderwijs kunnen scholen een samenhangend en toekomstgericht curriculum ontwikkelen. De actualisatie biedt
Het taalgebruik van leidinggevenden kan bijdragen aan een cultuur waarin de energie vooral is gericht op het voorkomen van problemen. Het omgekeerde kan ook: taalgebruik
DNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: