
Practoraten in het mbo
Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
Charlotte van Bodegom is sinds 2,5 jaar bestuurder bij een po-organisatie voor openbaar en christelijk onderwijs in Spijkenisse: Nissewijs scholengroep. Na haar opleiding Bestuurskunde werkte ze eerst als beleidsmedewerker en programma-coördinator bij de gemeente Rotterdam. Vervolgens maakte ze de overstap naar zorg en welzijnsstichting Humanitas, als (uiteindelijk) directeur domein welzijn...
Lees meerOnderwijs wordt verbeterd als daar aanleiding toe is, én als er mogelijkheden voor zijn. Daar zal iedereen het mee eens zijn. De problemen beginnen pas als we voor de keuze staan hoe dat het beste kan.
Lees meerIn haar bespreking van Kennisgedreven onderwijs wijst Anneke Westerhuis er terecht op dat het daadwerkelijk gebruik van evidence vaak een witte vlek vormde voor onderzoekers.
Lees meerIn We zeggen nooit dat we een school zijn die evidence- informed werkt blijkt hoe belangrijk de rol van de schoolleider is. De Caeciliaschool is geen losse eenpitter: de school maakt deel uit van de katholieke scholengroep AnnoNu met Winfried Roelofs en Martijn van Elteren als schoolbestuurders.
Lees meerSchoolleiders spelen een cruciale rol in de kennisinfrastructuur. Zij kunnen stimuleren dat kennis uit onderzoek systematisch wordt gebruikt voor de verbetering van het onderwijs. Maar dat niet alleen
Lees meerOnderwijsmensen hebben de neiging onderwijsvraagstukken in de eigen bubbel te definiëren en op te lossen. De uitdagingen waar we voor staan vragen echter oplossingen die buiten die bubbel liggen, in het omliggende ecosysteem: het regionale complex van mensen, instellingen, overheden en bedrijven waar ook scholen deel van uitmaken.
Lees meerTefke van Dijk: Met geactualiseerde kerndoelen voor het primair en het voortgezet onderwijs kunnen scholen een samenhangend en toekomstgericht curriculum ontwikkelen. De actualisatie biedt schoolleiders een kans om bewust te kiezen hoe zij het onderwijs willen vormgeven.
Lees meerHet taalgebruik van leidinggevenden kan bijdragen aan een cultuur waarin de energie vooral is gericht op het voorkomen van problemen. Het omgekeerde kan ook: taalgebruik dat bevordert dat er met vertrouwen en plezier wordt gewerkt.
Lees meerIn 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland. En toen gebeurde er iets bijzonders: een leraar die nog gewoon voor de klas stond, geschiedenisleraar Jasper Rijpma, zag daarin een kans om een...
Lees meerOnderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige besturen langzamerhand omgevormd tot professionele colleges van bestuur en raden van toezicht.
Lees meerNieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
Een auctoraat is – met een term van de Stichting Auctoraat in het VO – een vindplaats voor onderzoek en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs.
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
Charlotte van Bodegom is sinds 2,5 jaar bestuurder bij een po-organisatie voor openbaar en christelijk onderwijs in Spijkenisse: Nissewijs scholengroep. Na haar opleiding Bestuurskunde werkte
Onderwijs wordt verbeterd als daar aanleiding toe is, én als er mogelijkheden voor zijn. Daar zal iedereen het mee eens zijn. De problemen beginnen pas
In haar bespreking van Kennisgedreven onderwijs wijst Anneke Westerhuis er terecht op dat het daadwerkelijk gebruik van evidence vaak een witte vlek vormde voor onderzoekers.
In We zeggen nooit dat we een school zijn die evidence- informed werkt blijkt hoe belangrijk de rol van de schoolleider is. De Caeciliaschool is
DNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: