
Lessen en Toepassingen voor de Toekomst
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland. En toen gebeurde er iets bijzonders: een leraar die nog gewoon voor de klas stond, geschiedenisleraar Jasper Rijpma, zag daarin een kans om een...
Lees meerOnderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige besturen langzamerhand omgevormd tot professionele colleges van bestuur en raden van toezicht.
Lees meerIn 2020 kreeg het Casparus College het oordeel zeer zwak, met name omdat het begeleiden en monitoren van de leerlingen en de kwaliteitszorg tekortschoten.
Lees meerBasisschool Het Klokhuis (Beek en Donk, 22 docenten, 200 leerlingen) is een van de expertscholen binnen Ontwikkelkracht. Een school dus die evidence-informed werkt, over een sterke onderzoeks- en verbetercultuur beschikt en in staat is hun evidence informed werkwijze over te dragen aan andere scholen.
Lees meerHet Zuider Gymnasium (Rotterdam-Zuid, 765 leerlingen, 70 medewerkers) is een co-creatieschool. Dat wil zeggen: een school die samen met andere scholen en onderzoekers werkt aan een kansrijke aanpak. In het geval van het Zuider Gymnasium gaat het om de ontwikkeling van hybride onderwijs, iets wat volgens de school zelf niet...
Lees meerToen we in maart 2014 met DNM startten, zetten we - met dank aan Monty Python - boven het allereerste redactioneel: ‘And now for something completely different’.
Lees meerVakmanschap en evidence In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland.
Lees meerOp een zonnige nazomerdag praten we in een nogal donker restaurant met Jacquelien Bulterman en Jasper Rijpma over vakmanschap en kennisinfrastructuur.
Lees meerDiverse bruggen tussen kennis en onderwijs. Lange tijd hadden alleen de universiteiten publieke financiering voor het doen van onderzoek.
Lees meerIn de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
Inclusief onderwijs is niet mogelijk zonder ouders. Ouderbetrokkenheid is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, want onderzoek laat zien dat ouderbetrokkenheid een positieve invloed
Eerst maar eens de randvoorwaarden op orde, aldus menig schoolbestuurder. Onder die randvoorwaarden hoort natuurlijk ook het schoolgebouw. Maar hoe ziet een inclusief schoolgebouw er
Binnen veel samenwerkingsverbanden passend onderwijs wordt sinds een aantal jaren het gesprek gevoerd over inclusief onderwijs en worden er al stappen gezet. Frans Jordaan is
In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van
And now for something completely different?
Met ingang van 1 januari 2025 gaat De Nieuwe Meso volledig digitaal onder de nieuwe naam DNMonline. In plaats
Onderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige
In 2020 kreeg het Casparus College het oordeel zeer zwak, met name omdat het begeleiden en monitoren van de leerlingen en de kwaliteitszorg tekortschoten.
DNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: