DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
Digitaal weerbaar gedrag helpt leerlingen om effectief om te gaan met risico’s online. Voor scholen is het dus cruciaal om te begrijpen welke factoren weerbaar gedrag in de digitale wereld beïnvloeden – en wat leerlingen hierbij zelf ervaren als helpend of belemmerend. In dit artikel laten Chiara de Jong en...
Lees meerIn 2022 ging het Masterplan Basisvaardigheden van start. Nu we een paar jaar verder zijn, leek het DNMonline tijd voor een gesprek met enkele schoolleiders (zie kader) over de vraag hoe het inmiddels met de implementatie ervan staat. Wat zijn hun ervaringen tot dusverre? Waar lopen ze tegenaan en hoe...
Lees meerSchoolbesturen kunnen een cruciale rol spelen in de kennisinfrastructuur, maar zijn zich daar niet altijd van bewust. In dit artikel laten we zien hoe besturen het gebruik van kennis en expertise in hun scholen kunnen bevorderen. De auteur werkt met netwerken van schoolbesturen en andere lectoren aan het inrichten van...
Lees meerHoe worden basisvaardigheden in het curriculum geïntegreerd? Dat blijkt best nog een puzzel omdat veel vakdocenten taal vooral zien als randverschijnsel. Maar, aldus schoolleider Jule Franzen, docenten hebben naar elkaar uitgesproken dat waar je taal sterker maakt, je daar bij elk vak profijt van hebt.
Lees meerDocentvakverenigingen zijn een onmisbare schakel in de kennisinfrastructuur. Focus op vakinhoud, vakdidactiek en het vakgerelateerde leerproces van leerlingen zijn bepalend voor de effectiviteit van professionalisering van leraren. En dit is nou juist de core business van vakinhoudelijke verenigingen in het voortgezet onderwijs.
Lees meerSLO werkt hard aan de actualisatie van het curriculum. Voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo zijn al ruim 90 conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor onder meer Nederlands, wiskunde, de moderne vreemde talen en maatschappijleer. De programma’s worden in 2025-2026 en 2026-2027 op scholen beproefd. Maar elke school kan nu al gaan...
Lees meerCharlotte van Bodegom is sinds 2,5 jaar bestuurder bij een po-organisatie voor openbaar en christelijk onderwijs in Spijkenisse: Nissewijs scholengroep. Na haar opleiding Bestuurskunde werkte ze eerst als beleidsmedewerker en programma-coördinator bij de gemeente Rotterdam. Vervolgens maakte ze de overstap naar zorg en welzijnsstichting Humanitas, als (uiteindelijk) directeur domein welzijn...
Lees meerOnderwijs wordt verbeterd als daar aanleiding toe is, én als er mogelijkheden voor zijn. Daar zal iedereen het mee eens zijn. De problemen beginnen pas als we voor de keuze staan hoe dat het beste kan.
Lees meerIn haar bespreking van Kennisgedreven onderwijs wijst Anneke Westerhuis er terecht op dat het daadwerkelijk gebruik van evidence vaak een witte vlek vormde voor onderzoekers.
Lees meerIn We zeggen nooit dat we een school zijn die evidence- informed werkt blijkt hoe belangrijk de rol van de schoolleider is. De Caeciliaschool is geen losse eenpitter: de school maakt deel uit van de katholieke scholengroep AnnoNu met Winfried Roelofs en Martijn van Elteren als schoolbestuurders.
Lees meerDNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: