
Practoraten in het mbo
Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland. En toen gebeurde er iets bijzonders: een leraar die nog gewoon voor de klas stond, geschiedenisleraar Jasper Rijpma, zag daarin een kans om een...
Lees meerOnderwijsbestuurders liggen onder vuur, en dat is al jaren zo. Met de introductie van de lumpsum-financiering aan het begin van de eeuw werden toenmalige vrijwillige besturen langzamerhand omgevormd tot professionele colleges van bestuur en raden van toezicht.
Lees meerIn 2020 kreeg het Casparus College het oordeel zeer zwak, met name omdat het begeleiden en monitoren van de leerlingen en de kwaliteitszorg tekortschoten.
Lees meerBasisschool Het Klokhuis (Beek en Donk, 22 docenten, 200 leerlingen) is een van de expertscholen binnen Ontwikkelkracht. Een school dus die evidence-informed werkt, over een sterke onderzoeks- en verbetercultuur beschikt en in staat is hun evidence informed werkwijze over te dragen aan andere scholen.
Lees meerHet Zuider Gymnasium (Rotterdam-Zuid, 765 leerlingen, 70 medewerkers) is een co-creatieschool. Dat wil zeggen: een school die samen met andere scholen en onderzoekers werkt aan een kansrijke aanpak. In het geval van het Zuider Gymnasium gaat het om de ontwikkeling van hybride onderwijs, iets wat volgens de school zelf niet...
Lees meerToen we in maart 2014 met DNM startten, zetten we - met dank aan Monty Python - boven het allereerste redactioneel: ‘And now for something completely different’.
Lees meerVakmanschap en evidence In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het duurzame verdienvermogen van Nederland.
Lees meerOp een zonnige nazomerdag praten we in een nogal donker restaurant met Jacquelien Bulterman en Jasper Rijpma over vakmanschap en kennisinfrastructuur.
Lees meerDiverse bruggen tussen kennis en onderwijs. Lange tijd hadden alleen de universiteiten publieke financiering voor het doen van onderzoek.
Lees meerNieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
Een auctoraat is – met een term van de Stichting Auctoraat in het VO – een vindplaats voor onderzoek en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs.
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
Basisschool Het Klokhuis (Beek en Donk, 22 docenten, 200 leerlingen) is een van de expertscholen binnen Ontwikkelkracht. Een school dus die evidence-informed werkt, over een
Het Zuider Gymnasium (Rotterdam-Zuid, 765 leerlingen, 70 medewerkers) is een co-creatieschool. Dat wil zeggen: een school die samen met andere scholen en onderzoekers werkt aan
Toen we in maart 2014 met DNM startten, zetten we – met dank aan Monty Python – boven het allereerste redactioneel: ‘And now for something
Vakmanschap en evidence
In 2020 kwam het Wopke/Wiebes-fonds tot stand, het Nationaal Groeifonds waarbij een fors aantal miljarden werd uitgetrokken voor de bevordering van het
DNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: