
Practoraten in het mbo
Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
Hoe worden basisvaardigheden in het curriculum geïntegreerd? Dat blijkt best nog een puzzel omdat veel vakdocenten taal vooral zien als randverschijnsel. Maar, aldus schoolleider Jule Franzen, docenten hebben naar elkaar uitgesproken dat waar je taal sterker maakt, je daar bij elk vak profijt van hebt.
Lees meerDocentvakverenigingen zijn een onmisbare schakel in de kennisinfrastructuur. Focus op vakinhoud, vakdidactiek en het vakgerelateerde leerproces van leerlingen zijn bepalend voor de effectiviteit van professionalisering van leraren. En dit is nou juist de core business van vakinhoudelijke verenigingen in het voortgezet onderwijs.
Lees meerSLO werkt hard aan de actualisatie van het curriculum. Voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo zijn al ruim 90 conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor onder meer Nederlands, wiskunde, de moderne vreemde talen en maatschappijleer. De programma’s worden in 2025-2026 en 2026-2027 op scholen beproefd. Maar elke school kan nu al gaan...
Lees meerCharlotte van Bodegom is sinds 2,5 jaar bestuurder bij een po-organisatie voor openbaar en christelijk onderwijs in Spijkenisse: Nissewijs scholengroep. Na haar opleiding Bestuurskunde werkte ze eerst als beleidsmedewerker en programma-coördinator bij de gemeente Rotterdam. Vervolgens maakte ze de overstap naar zorg en welzijnsstichting Humanitas, als (uiteindelijk) directeur domein welzijn...
Lees meerOnderwijs wordt verbeterd als daar aanleiding toe is, én als er mogelijkheden voor zijn. Daar zal iedereen het mee eens zijn. De problemen beginnen pas als we voor de keuze staan hoe dat het beste kan.
Lees meerIn haar bespreking van Kennisgedreven onderwijs wijst Anneke Westerhuis er terecht op dat het daadwerkelijk gebruik van evidence vaak een witte vlek vormde voor onderzoekers.
Lees meerIn We zeggen nooit dat we een school zijn die evidence- informed werkt blijkt hoe belangrijk de rol van de schoolleider is. De Caeciliaschool is geen losse eenpitter: de school maakt deel uit van de katholieke scholengroep AnnoNu met Winfried Roelofs en Martijn van Elteren als schoolbestuurders.
Lees meerSchoolleiders spelen een cruciale rol in de kennisinfrastructuur. Zij kunnen stimuleren dat kennis uit onderzoek systematisch wordt gebruikt voor de verbetering van het onderwijs. Maar dat niet alleen
Lees meerOnderwijsmensen hebben de neiging onderwijsvraagstukken in de eigen bubbel te definiëren en op te lossen. De uitdagingen waar we voor staan vragen echter oplossingen die buiten die bubbel liggen, in het omliggende ecosysteem: het regionale complex van mensen, instellingen, overheden en bedrijven waar ook scholen deel van uitmaken.
Lees meerTefke van Dijk: Met geactualiseerde kerndoelen voor het primair en het voortgezet onderwijs kunnen scholen een samenhangend en toekomstgericht curriculum ontwikkelen. De actualisatie biedt schoolleiders een kans om bewust te kiezen hoe zij het onderwijs willen vormgeven.
Lees meerNieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.
Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst
Een auctoraat is – met een term van de Stichting Auctoraat in het VO – een vindplaats voor onderzoek en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs.
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief
De zorgen over de gebrekkige taalvaardigheid van leerlingen maken dat taalbeleid (weer) in de belangstelling staat. DNM-redacteuren Pieter Leenheer en Tanja de Ruijter spraken met
Al meer dan tien jaar verbaast Jorrit Blaas zich over de vaak verhitte toon van het onderwijsdebat. In dit artikel zoekt hij naar verklaringen, maar
Het HBO kent al ruim 20 jaar de functie van lector en sinds 2012 is er binnen het MBO het practoraat. Sinds een aantal jaar
Het lerarentekort is het stadium ‘code rood’ allang voorbij. Als niet snel en intensief werk gemaakt wordt van het werven en opleiden van meer leraren,
DNMonline is onderdeel van
Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
T: 0475-597151
M: info@kloosterhof.nl
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
DNMonline: