Abonneer je nu!

Voor slechts € 3,55 per maand ben je al abonnee!

DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.

Actueel - Laatst verschenen artikelen

Werken aan basisvaardigheden op het Dr. Knippenbergcollege

13 mei, 2025

Hoe worden basisvaardigheden in het curriculum geïntegreerd? Dat blijkt best nog een puzzel omdat veel vakdocenten taal vooral zien als randverschijnsel. Maar, aldus schoolleider Jule Franzen, docenten hebben naar elkaar uitgesproken dat waar je taal sterker maakt, je daar bij elk vak profijt van hebt.

Lees meer

Scholingsactiviteiten van vakverenigingen en de rol van onderzoek daarbij

13 mei, 2025

Docentvakverenigingen zijn een onmisbare schakel in de kennisinfrastructuur. Focus op vakinhoud, vakdidactiek en het vakgerelateerde leerproces van leerlingen zijn bepalend voor de effectiviteit van professionalisering van leraren. En dit is nou juist de core business van vakinhoudelijke verenigingen in het voortgezet onderwijs.

Lees meer

Nieuwe examenprogramma’s als kans

13 mei, 2025

SLO werkt hard aan de actualisatie van het curriculum. Voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo zijn al ruim 90 conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor onder meer Nederlands, wiskunde, de moderne vreemde talen en maatschappijleer. De programma’s worden in 2025-2026 en 2026-2027 op scholen beproefd. Maar elke school kan nu al gaan...

Lees meer

Interview DNM met schoolbestuurder Charlotte van Bodegom

1 april, 2025

Charlotte van Bodegom is sinds 2,5 jaar bestuurder bij een po-organisatie voor openbaar en christelijk onderwijs in Spijkenisse: Nissewijs scholengroep. Na haar opleiding Bestuurskunde werkte ze eerst als beleidsmedewerker en programma-coördinator bij de gemeente Rotterdam. Vervolgens maakte ze de overstap naar zorg en welzijnsstichting Humanitas, als (uiteindelijk) directeur domein welzijn...

Lees meer

Kijken naar evidence begint met kijken naar de praktijk

1 april, 2025

Onderwijs wordt verbeterd als daar aanleiding toe is, én als er mogelijkheden voor zijn. Daar zal iedereen het mee eens zijn. De problemen beginnen pas als we voor de keuze staan hoe dat het beste kan.

Lees meer

Evidence-informed werken en lerende organisatie (1)

31 maart, 2025

In haar bespreking van Kennisgedreven onderwijs wijst Anneke Westerhuis er terecht op dat het daadwerkelijk gebruik van evidence vaak een witte vlek vormde voor onderzoekers.

Lees meer

Evidence-informed werken en lerende organisatie (2)

31 maart, 2025

In We zeggen nooit dat we een school zijn die evidence- informed werkt blijkt hoe belangrijk de rol van de schoolleider is. De Caeciliaschool is geen losse eenpitter: de school maakt deel uit van de katholieke scholengroep AnnoNu met Winfried Roelofs en Martijn van Elteren als schoolbestuurders.

Lees meer

Kennisbenutting voor duurzame onderwijsverbetering: de rol van schoolleiders

18 februari, 2025

Schoolleiders spelen een cruciale rol in de kennisinfrastructuur. Zij kunnen stimuleren dat kennis uit onderzoek systematisch wordt gebruikt voor de verbetering van het onderwijs. Maar dat niet alleen

Lees meer

Ecosystemisch denken en werken in het onderwijs

18 februari, 2025

Onderwijsmensen hebben de neiging onderwijsvraagstukken in de eigen bubbel te definiëren en op te lossen. De uitdagingen waar we voor staan vragen echter oplossingen die buiten die bubbel liggen, in het omliggende ecosysteem: het regionale complex van mensen, instellingen, overheden en bedrijven waar ook scholen deel van uitmaken.

Lees meer

Kerndoelen als bouwsteen voor goed onderwijs in de klas

18 februari, 2025

Tefke van Dijk: Met geactualiseerde kerndoelen voor het primair en het voortgezet onderwijs kunnen scholen een samenhangend en toekomstgericht curriculum ontwikkelen. De actualisatie biedt schoolleiders een kans om bewust te kiezen hoe zij het onderwijs willen vormgeven.

Lees meer

Thema artikelen

Artikel

Practoraten in het mbo

Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur.

Volgend jaar is het tien jaar geleden dat practoren zich in een stichting hebben verenigd om samen aan hun toekomst

Lees verder »
Artikel

Auctoraten in het vo

Een auctoraat is – met een term van de Stichting Auctoraat in het VO – een vindplaats voor onderzoek en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs.

Lees verder »

Artikelen

Verder lezen?

Voor slechts € 3,55 per maand ( € 42,50 incl. 9% btw per jaar)  heeft u al een abonnement

DNMonline:

  • informeert over leiderschap in/en onderwijs en meer
  • is onafhankelijk, kritisch, beschouwend, wetenschappelijk en beschrijft boeken,
  • richt zich op (school)leiders, directies, besturen en toezichthouders in onderwijs
  • werkt met professionals die door hun werkervaring goed ingevoerd in alle aspecten van het onderwijs