Jaap Nelissen | Verleden, heden en toekomst
In de laatste maanden van mijn actieve onderwijscarrière word ik (mentaal) heen en weer geslingerd als het gaat om de toekomst van het onderwijs. Aan
DNMonline is een onafhankelijk online platform over leiderschap in het funderend onderwijs. DNMonline verschijnt 8x per jaar met een overzicht van nieuwe content en toegang tot een uitgebreid archief.
Op de opiniepagina van DNMonline presenteren wij bijdragen van vaste columnisten en gastschrijvers. Hier vindt u scherpe inzichten, reflecties en discussies over thema’s rond leiderschap, bestuur en toezicht in het onderwijs. Topics zoals schoolontwikkeling, onderwijsbeleid, onderwijspraktijk en professionele verantwoordelijkheid komen aan bod.
In de laatste maanden van mijn actieve onderwijscarrière word ik (mentaal) heen en weer geslingerd als het gaat om de toekomst van het onderwijs. Aan
Het kabinet Schoof is niet meer. Van onderlinge liefde was in de formatie al niet veel te merken en in de kabinetsperiode strompelde de coalitie
Journalisten en wetenschappers hebben het al moeilijk genoeg. Daar doe ik niet nog een schepje bovenop. Maar er moet me wel iets van het hart.
Emmeken van der Heijden | Terwijl Starbucks, Google, Amazon en McDonald’s in deze roerige tijden hun diversiteitsbeleid afschaffen, zijn we in het onderwijs hard bezig
Onze nieuwe Vlaamse Minister van Onderwijs is van het doortastende type. Dat heeft ze gemeen met de huidige Amerikaanse president, die naar verluidt ook een
Er is op dit ogenblik heel wat te doen in Nederland over het benadrukken van basisvaardigheden Nederlands, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs.
“One thing I’ll be doing very early in the administration”, aldus Donald Trump in september 2023 in een campagnevideo, “is closing up the Department of
Ik volg als buitenlander met bijzondere belangstelling het wedervaren van de op zijn minst originele nieuwe Nederlandse regering. In het bijzonder werd mijn aandacht getrokken
Medezeggenschap, kent u die uitdrukking? Medezeggenschap is onmisbaar voor de zogenoemde ‘checks and balances’ in de governance-driehoek: bestuur-toezicht-medezeggenschap. Maar de paradox is dat effectieve mede-zeggenschap
Deze keer geen opinie voor deze BBB-rubriek, maar eerste bevindingen uit lopend onderzoek naar een fenomeen waar onderwijsbesturen steeds meer mee van doen hebben: samen
Wereldwijd staat democratie onder druk. Ook in Nederland. Om die reden wordt burgerschap sinds 2021 verplicht onderwezen op Nederlandse scholen.
In veel onderwijsorganisaties bestaat frustratie over de onduidelijkheid van beleid, taken en verantwoordelijkheden. De logische reflex van mensen bij onduidelijkheid is om duidelijkheid te zoeken.
DNMonline: